סדרת מאמרים: המעילות הגדולות בישראל, סי-אי-סיסטם

בית > מאמרים > סדרת מאמרים: המעילות הגדולות בישראל, סי-אי-סיסטם

alkalay

בביקורת ספרים שנערכה על ידי משרד רואי החשבון של חברת סי-אי-סיסטם בשנת 2000 נתגלו אי-התאמות כספיות ביתרות למול חברת ההשקעות בטוחה. מידע זה הביא לחשיפת שורה ארוכה של פעולות מרמה שבוצעו על ידי הראל מלמד אשר שימש חשב ומנהל כספים בחברה. חקירת משטרה שנפתחה העלתה כי מר מלמד מעל בסכום של כתשעה מיליון ש”ח בכספי החברה (כ-12 מיליון ש”ח במונחים של היום), תוך שהוא מציג את עצמו כרואה חשבון מוסמך, למרות שלא הוסמך מעולם.

מפרטי החקירה עולה כי מר מלמד נהג לזייף חתימות של מורשי חתימה בחברה על תנאי השכר שלו, וכך ניפח את השכר המגיע לו במאות אלפי שקלים. כמו כן, נהג להחתים במרמה את מורשי החתימה, ובחלק מהמקרים זייף את חתימותיהם על שורה של העברות כספיות שבוצעו מהחברה או מחברת הבת בחו"ל לטובת חברת בטוחה להשקעות, לטובת חברת אופק השקעות ולטובת משרדי עורכי דין שונים. לאחר העברת הכספים לגורמים אלו משך מלמד את הכספים ורכש בהם נכסים בארץ ובחו"ל. בנוסף, ביצע רכישות פרטיות באמצעות כרטיסי אשראי שהחזיק ותוך דיווח כוזב בגין הוצאות אלו.

על מנת להסוות את הגנבה דיווח מלמד למנהל החשבונות של החברה, כי החברה-הבת רכשה מן החברה-האם חלפים והוציאה הוצאות שונות בסכומים שתאמו את אלה שהוציא. מנהל החשבונות חייב את כרטיסי החיוב של החברה-הבת בהנהלת החשבונות שנוהלה אצל החברה-האם. בחלק מן המקרים הפיק מלמד תעודות חיוב פיקטיביות ומזויפות על הוצאות שהוציאה כביכול החברה-הבת בסכומים התואמים את סכומי הכסף שגנב.

מלמד הורשע בעבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד, הונאה בכרטיס חיוב בנסיבות מחמירות, גנבה בידי מורשה, עבירות מנהלים ועובדים בתאגיד, גנבה בידי המנהל, זיוף בנסיבות מחמירות, אי-גילוי מידע ופרסום מטעה בידי נושא משרה בכיר בתאגיד, העלמה במרמה, שימוש במסמך מזויף, ניסיון לקבל דבר במרמה בנסיבות מחמירות, בידוי ראיות, שיבוש מהלכי משפט, שידול לשבועת שקר, שידול למתן תעודה כוזבת, שידולי מרמה וניסיון להלבנת הון. מלמד נידון לשבע שנות מאסר בפועל וקנס בסך של ארבעה מיליון ש”ח.

מתוך: "המדריך השלם לביקורת חקירתית"-עופר אלקלעי רו"ח וכלכלן משפטן LL.M, LL.B, מבקר פנימי מוסמך(CIA), מהדורת 2021, פרק 7, המעילות הגדולות בישראל, עמודים 135.