סדרת מאמרים: המעילות הגדולות בישראל, הראל בית השקעות.

בית > מאמרים > סדרת מאמרים: המעילות הגדולות בישראל, הראל בית השקעות.

alkalay

מכתב האישום שהוגש כנגד גיא ויסמן, אשר שימש משנה למנכ"ל הראל בית השקעות, עולה כי הוא מואשם בגנבת סכום של 123 מיליון ש”ח. בכתב האישום נקבע כי "ויסמן פעל לאורך שנים בצורה שיטתית ומתוחכמת ובעזות מצח גנב 123 מיליון ש”ח מכספי החברה, תוך מחיקת ההון העצמי והעמדתה בסיכון בהמשך פעילותה". עוד נכתב בכתב האישום: "את כל זה עשה לצורך רכישת אופציות בשוק המעו"ף לחבריו תוך שלשול רווחים לכיסו, וזאת תוך שימוש בפעולות הסוואה והסתרה חשבונאיות מתוחכמות, תוך ניצול מעמדו מתוקף תפקידו הבכיר בהראל ותוך דריסה ברגל גסה של האמון הבלתי מסויג שניתן בו".

משנת 2003, ולמרות שנאסר עליו להיות מעורב באופן אישי בחשבונות של לקוחות, קשר ויסמן קשר עם גורמים שונים והציע להם לפתוח חשבונות בהראל בית השקעות, תוך שהוא משתמש בשמם של חבריו כבעלי החשבון ומסתיר את היותו נהנה בחשבונות. בשיטה זו הוא חילק את הרווחים בינו לבין הלקוחות.

עם זאת, בסופו של דבר הורשע מר ויסמן במסגרת הסדר טיעון שנחתם עימו ואשר במסגרתו הודה כי במועדים שונים בין השנים 2003 לאפריל 2007 גנב מחשבונות הלקוחות של הראל בית השקעות "סכום כולל שאינו פחוּת מתשעה מיליון ש”ח לכיסו הפרטי".

בנוסף, ויסמן הודה כי "סייע לגנבת סכומי כסף רבים מהחברה המצטברים לסכום כולל שאינו פחות משבעה מיליון ש”ח". היקף המעילה מהווה, בנסיבות העניין, 16 מיליון ש”ח המהווים כ-19 מיליון ש”ח בערך של היום. כמו כן, ויסמן הודה כי "קיבל במרמה בנסיבות מחמירות סכומי כסף רבים מחשבונות הנוסטרו של הראל בית השקעות, המצטברים לסכום כולל שאינו פחוּת משמונים מיליון ש”ח, בהם עשה שימוש למסחר באופציות מעו"ף שהניב הפסדים בחשבונות הלקוחות". עוד הודה ויסמן כי "גרם במעשיו למחיקת ההון העצמי של החברה ולאפשרות של פגיעה ביכולתה לקיים את התחייבויותיה".

בית המשפט המחוזי בתל אביב גזר על ויסמן עונש של 10 שנות מאסר בפועל, שנתיים מאסר על תנאי וקנס של 750,000 ש”ח.

מתוך: "המדריך השלם לביקורת חקירתית"-עופר אלקלעי רו"ח וכלכלן משפטן LL.M, LL.B, מבקר פנימי מוסמך(CIA), מהדורת 2021, פרק 7, המעילות הגדולות בישראל, עמודים 134.