סדרת מאמרים: המעילות הגדולות בישראל, בנק למסחר.

בית > מאמרים > סדרת מאמרים: המעילות הגדולות בישראל, בנק למסחר.

alkalay

באפריל 2002 התייצבה אתי אלון, סגנית מנהלת מחלקת השקעות בבנק למסחר בע"מ, בליווי עורכי דינה, במשרדי מחלק ההונאה של מחוז תל אביב והתוודתה על מעילת הענק שביצעה בבנק. הגב' אלון מסרה לחוקרים כי במהלך חמש השנים האחרונות פעלה במספר שיטות על מנת לגנוב כספים שהצטברו בסופו של דבר לסכום לא יאומן של 254,199,600 ש”ח (כ-321 מיליון ש”ח במונחים של היום) באמצעות ריקון פיקדונות של לקוחות הבנק והעמדת הלוואות מסוג "בלון" כנגד פיקדונות של לקוחות הבנק. את הכספים משכה הגב' אלון מהבנק באמצעות משיכת מזומן / המחאות בנקאיות / העברות בנקאיות. על מנת לטשטש את עקבותיה נקטה הגב' אלון בשתי פעולות בנקאיות: העברת כספי הלקוחות בין חשבונות הבנק בטרם הוצאתם אל מחוץ לבנק; הפקדת סכומי כסף במזומן או בהמחאות בנקאיות של גורמים בשוק האפור לחשבונות של לקוחות אשר ביקשו למשוך את כספם לאחר שכבר רוקנה את חשבונם. הגב' אלון פעלה בחשבונות שבהם היה סיכוי נמוך כי הלקוחות יבקשו למשוך את הכסף. על מנת לשכנע את הלקוחות להשאיר את כספם בפיקדון, הציעה הגב' אלון ריבית גבוהה מן הממוצע עבור פיקדונותיהם. לקוחות שביקשו למשוך את כספם קיבלו אותו על ידי פדיון כספים מפיקדון של לקוח אחר. הגב' אלון ביצעה גם פעולות נוספות לצורך טשטוש מעשה המעילה כגון שינוי פרטי הדואר של הלקוחות על מנת שלא יקבלו דואר מהבנק; שינוי או מחיקת מספר הטלפון של הלקוח על מנת שלא יהיה ניתן ליצור עימו קשר; משלוח מכתבים פיקטיביים ללקוחות אשר מפרטים לכאורה את מצב חשבונותיהם.

המעילה בבנק התאפשרה בשל היעדר פיקוח נאות מצד הנהלת הבנק. היעדר הפיקוח התבטא בין היתר בחתימה עיוורת של מנהלים בכירים על המחאות ואסמכתאות ללקוחות; במהלך השנים לא בוצעה רוטציה ולא בוצעו שינויי תפקידים; לא הקפידו להוציא עובדים לחופשה רציפה והייתה התעלמות מדיווחים של מבקרת הפנים של הבנק.

כתוצאה מהמעילה קרס הבנק והוגשו תביעות כנגד הדירקטורים ורואי החשבון של הבנק.

המניע לביצוע המעילה היה הרצון לסייע לאחיה, מר עופר מקסימוב, שהיה מהמר כפייתי, והסתבך בחובות הימורים בהיקפים גדולים לגורמים בשוק האפור. לטענת הגב' אלון היא חששה לחייו של אחיה. מר מקסימוב נידון אף הוא לעונש מאסר ממושך במסגרת אירוע זה.

הגב' אלון הורשעה במסגרת כתב אישום חמור שהוגש נגדה במספר אישומים, ביניהם: גנבה בידי מורשה, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, רישום כוזב במסמכי תאגיד, מרמה והפרת אמונים בתאגיד ועוד.

הגב' אלון נידונה ל-17 שנות מאסר, שלוש שנות מאסר על תנאי וקנס של חמישה מיליון ש”ח.

 

מתוך: "המדריך השלם לביקורת חקירתית"-עופר אלקלעי רו"ח וכלכלן משפטן LL.M, LL.B, מבקר פנימי מוסמך(CIA), מהדורת 2021, פרק 7, המעילות הגדולות בישראל, עמודים 129-130.