סדרת מאמרים: המעילות הגדולות בישראל, בנק פויכטוונגר.

בית > מאמרים > סדרת מאמרים: המעילות הגדולות בישראל, בנק פויכטוונגר.

alkalay

בנק פויכטוונגר היה בנק משפחתי שנוסד בתקופת המנדט הבריטי בארץ ישראל. בסוף שנות ה-50 רכשו שני עורכי דין, אדוארד קוסוי וארנולד אפלבאום, את הבנק הקטן. שני יזמים צעירים – יוסי אפשטיין ורענן עמיר, שעסקו בתחום הנדל"ן ושלא היה ברשותם די ממון – ביקשו מאפלבאום וקוסוי לרכוש מהם את השליטה בבנק. השניים הגיעו להסכם רכישה עם קוסוי, ודירקטוריון הבנק אישר את המכירה. בגלל רצונם לממן את הרכישה בכספי הבנק, דבר שהיה אסור באותה עת, רכשו אפשטיין ועמיר גם את חלקו של המנכ"ל, אהרון קמחי. לאחר שהשלימו את הרכישה התחילו לנהל את הבנק, והשתמשו בכספי לקוחותיו למימון העסקה.

שני הרוכשים החלו במשיכת כספי הבנק בדרכים שונות. בין היתר, הם מימנו את התשלום לקוסוי באמצעות הלוואות שהעניק להם הבנק, מבלי שהיו בידיהם ביטחונות נאותים.

אפשטיין ועמיר משכו במרמה מהבנק כ-17 מיליון דולר מכספי הלקוחות (457 מיליוני ש”ח במונחים של היום), אשר ירדו לטמיון.

הבנק נקלע לקשיים ולא יכול היה לעמוד בהתחייבויותיו, ובנק ישראל תפס את השליטה בו.

נגד יוסף אפשטיין ונגד רענן אמיר, מנכ"ל הבנק, הוגשו כתבי אישום בגין פעולותיהם שהביאו לקריסת הבנק. הם הורשעו בעבירות של גנבה על ידי סוכן, מרמה בנסיבות מחמירות וכן ניסיון לרמות. יוסף אפשטיין נידון לשש שנות מאסר ומנכ"ל הבנק, רענן אמיר, נידון לארבע שנים.

 

מתוך: "המדריך השלם לביקורת חקירתית"-עופר אלקלעי רו"ח וכלכלן משפטן LL.M, LL.B, מבקר פנימי מוסמך(CIA), מהדורת 2021, פרק 7, המעילות הגדולות בישראל, עמודים 128-129.