מעילות והונאות ברשויות המקומיות

בית > מאמרים > מעילות והונאות ברשויות המקומיות

alkalay

מאת:

רו"ח (משפטן) עופר אלקלעי – שותף    תומר כהן (M.B.A) – שותף

ביום 04/07/22, פרסם מבקר המדינה דו"ח על הביקורת בשלטון המקומי, במסגרתו נבדק לראשונה נושא מניעת מעילות והונאות ברשויות המקומיות. במסגרת הביקורת אשר נערכה ב-21 הרשויות הגדולות ביותר מבחינת היקף התקציבים שהן מנהלות, העלתה כי לא מיושמות אצלן פעולות רבות שהתקנים הבין-לאומיים והספרות המקצועית מצאו אפקטיביות לצמצום הנזק ממעילות והונאות ולחשיפתן המהירה.

מהביקורת עולה כי:

לדברי רו"ח עופר אלקלעי ותומר כהן, הממצאים אינם מפתיעים ומציירים תמונה עגומה בכל הקשור להתמודדות הרשויות עם סיכון מהותי זה. במקום שאין חובה רגולטוריות, הטיפול בסיכוני מעילות הינו חלקי בלבד ולא מושקעים משאבים מתאימים בנושא, אף שעלות יישום והטמעת מנגנוני בקרה, אינה גבוהה, לבטח בהשוואה לסכום שיכולה הרשות לחסוך באמצעותם. כמו כן, יחידות הביקורת ברשויות סובלות באופן כרוני מהעדר תקציבים לטובת קבלת סיוע מיועצים חיצונים. מרביתן מעסיקות מבקר פנימי בחצי משרה בלבד ללא תקצוב מתאים בעיה נוספת היא כי על אף שהיקף המעילות ברשויות אינו זניח, אין כל חובה לדווח למבקר המדינה או לגורם אחר על היקף התופעה וזאת בניגוד לדוגמא לדרישות של המפקח על הבנקים והמפקח על הביטוח והחיסכון.

לדברי רו"ח אלקלעי וכהן, לפי סקר בין-לאומי משנת 2020 ארגונים בעולם מאבדים כ-5% מהכנסותיהם בכל שנה עקב הונאות, מעילות ואי-סדרים כספיים ולאור דו"ח המבקר אין סיבה לחשוב שבישראל הדבר שונה. הדוח מהווה קריאת השקמה. על הרשויות לפעול למינוי אחראי, תוך ביצוע סקרי לאיתור מעילות, ששימוש בכלי בקרה לאיתור חריגים, הדרכות לעובדים לרבות העמדת קו חם (מלשינון). בנוסף, יש לקבוע נוהל על פיו, אחת לשנה, תדווחנה הרשויות באמצעות דו"ח ייעודי, על היקף המעילות שהתגלו. זכות הציבור לדעת.