הופעה כעד מומחה

בית > מאמרים > הופעה כעד מומחה

alkalay

לעתים עבודת המבקר החקירתי או "רואה חשבון חוקר" מסתיימת בהופעה בבית משפט בתור "עד מומחה". לאחר שהגיש לבית הדין את חוות דעתו, נדרש המומחה לעמוד על הדוכן ולהיחקר על העבודה שביצע הן בדבר חקירת המעילה או חקירת ההונאה והן בדבר החקירה הכלכלית לכשלעצמה . חשוב לציין, כי יש מקרים בהם בית המשפט נוטה לתת חשיבות רבה יותר להופעתו של המומחה ולתוכן דבריו על דוכן העדים, מאשר לכתוב בחוות הדעת. לאור המשקל הרב של ההופעה, עורך הדין שמנהל את חקירת המומחה ינסה למצוא בדוח פרצות, אי-דיוקים, סתירות פנימיות ונקודות שלא נבדקו לעומקן, במטרה לערער ככל האפשר את ממצאי החקירה ואת אמינותו של העד המומחה. בנוסף, מנסים לא אחת למצוא פגמים באופי, במוניטין ובמקצועיות של המומחה, מתוך כוונה לפסול את ממצאיו משיקולים אלו. מצד שני, המומחה מנסה להגן על ממצאי בדיקתו ולשלול טענות ורמיזות כי חוות הדעת אינה נכונה ואינה מקצועית דיה.

מאחר שהשופט הוא אדם ככל אדם, גם הוא מושפע מהופעת המומחה ששלמותה עלולה להתערער בעקבות הלחץ הרב שמופעל עליו. מחקרים פסיכולוגיים שבדקו תפקוד במצבי לחץ מצאו, כי במצבים כאלו קיימת ירידה מובהקת בתפקוד המערכת הקוגניטיבית, בכלל זה פגיעה בזיכרון, ביכולת ההקשבה, בעיבוד הנתונים, בשיפוט ובקבלת החלטות. כמו כן, מצבי לחץ גורמים לכמה תגובות פיזיולוגיות, בהן הזעה, דופק מואץ ויובש בגרון. לא פעם דחה בית המשפט חוות דעת עקב הופעה לקויה של העד המומחה. הופעה מוצלחת בבית משפט זו תוצאה של ניסיון שנצבר ושל הכנה מוקדמת הכוללת היבטים שונים. בפרק זה, תחשפו לכלים שיכולים לסייע להופעה מוצלחת בבית המשפט.

הופעה חיצונית

בית המשפט מתרשם מהופעתו החיצונית של רואה החשבון החוקר  עוד בטרם הציג עמדתו. חשוב להופיע לדיון בלבוש נקי ומסודר. לגברים מומלץ ללבוש חולצה לבנה ועניבה סולידית, ואילו לנשים מומלץ ללבוש מכנסיים בצבע שחור וחולצה לבנה. בכל מקרה, חשוב ששני המינים יקפידו על התאמת צבעיהם של פרטי הלבוש זה לזה, ועל גוון עור הפנים. לבעלי גוון עור פנים בהיר מומלץ לא ללבוש חולצות בהירות הגורמות להם להיראות חיוורים. בנוסף, מומלץ להימנע מהופעה מטופחת מדי, למשל חליפת שלושה חלקים, עגילים גדולים, תכשיטים בולטים וכן בגדים עם מחשוף עמוק. כמו כן, מומלץ להימנע ממשיכת השיער בשמן או בג'ל לשיער, מאחר שלטענת מומחים להתנהגות, חזות זו עלולה ליצור רושם של אדם לא אמין.

הכנת העד

בהצלחת עדותו של המבקר החקירתי ישנה חשיבות רבה להכנה המוקדמת. אחת הדרכים הטובות בהן יכול מומחה להתכונן הינה באמצעות צפייה בעדותו של מומחה אחר בבית המשפט. במסגרת הצפייה חשוב לבחון ולרשום את אופן תפקודו של המומחה שמעיד, באילו נקודות היה טוב ובאילו נקודות היה חלש. לימוד מטעויות של אחרים הינו דרך מצוינת להשתפר. בנוסף, לפני ההופעה מומלץ לערוך כמה חזרות בסביבה הדומה ככל האפשר לבית המשפט ולבקש כי ישאלו שאלות קשות ונוקבות תוך ניסיון לקעקע את חוות הדעת. מומלץ כי ההכנה תהיה ארוכה ככל האפשר ואף תכלול מספר אנשים אשר ינסו לתקוף את המומחה. לפני העדות חשוב להקדיש זמן לשינון החומר הנמצא בתיק ולהכין תשובות טובות לנושאים בעייתיים בחוות הדעת. על המומחה לחשוב אילו שאלות הוא היה שואל את עצמו. הנחת היסוד של מומחה צריכה להיות כי עורך הדין ימקד את החקירה באותן נקודות שבהן הדוח אינו מלא או שלם, ופחות בנקודות החזקות של הדוח. כמו כן, חשוב לחזור ולשנן היכן ממוקמים בתיק המסמכים הרלוונטיים. במקרים בהם נדרש המבקר החקירתי להציג מסמכים אשר אין הוא יודע היכן הם נמצאים, עדיף שיבקש לבדוק את הדבר ולחזור עם תשובות מאוחר יותר, ולא יתחיל לחפש מסמכים במשך דקות ארוכות.

דיבור

חשוב ליצור קשר עין עם השופט בעת מתן העדות, שכן פנייה ישירה לשופט מקרינה אמינות וכנות. יש להימנע מהפניית מבטים לקהל, או לעורך הדין שהזמין את חוות הדעת, מחשש שהדבר יתפרש כחיפוש חיזוקים לתוכן הדברים ויעיד על חוסר ביטחון בעדות. כמו כן, יש להקפיד על נכונות הדיבור. אף שכל מומחה מתרגש בעת מתן העדות, חשוב לדבר בקול רם ובטוח ובקצב קבוע, שאינו מהיר מדי או איטי מדי. דיבור בקול חלש ומהוסס יוצר רושם שהעד אינו בטוח בתוכן דבריו. תשובות שאינן נשמעות ספונטניות וניתנות לאחר המתנה של כמה שניות, עלולות להתפרש כלא אמיתיות. מומלץ להימנע משימוש בביטויים, כגון: "אם להגיד את האמת" או "אם אני לא טועה", אשר יוצרים את הרושם ההפוך – שהמומחה נזקק לחיזוקים. בנוסף, מאחר שהשופטים בוחנים גם את תגובת המומחה לחקירה, חשוב להגיב באיפוק להתקפות מצד עורך הדין שמנהל את החקירה. במקרים רבים מנסה עורך הדין להוציא את העד המומחה משיווי משקלו על ידי העלאת נושאים אישיים, שאינם קשורים לבדיקה של המומחה. איפוק הוא שם המשחק, ובשום מקרה אסור למומחה להיגרר לעימות אישי עם עורך הדין.

 

דיוק בפרטי הניסיון המקצועי

לניסיון המקצועי, להשכלה ולרקע ממנו הגיע העד המומחה או רואה החשבון החוקר נודעת חשיבות רבה בעת מתן העדות בבית המשפט. עקב כך נוטים מומחים רבים להגזים בקורות חייהם ולציין ניסיון, דרגות צבאיות או תארים אקדמאיים שאינם מדויקים. במקרים רבים מניחים העדים המומחים כי איש לא יטרח לאמת פרטים מעברם. מיותר לציין כי הדרך הקלה ביותר לקעקע חוות דעת של עד מומחה היא למצוא את כל אותם אי-דיוקים. מקרים בהם יימצאו סתירות ואי-דיוקים עלולים להביא למצב בו המומחה ייאלץ להתנצל ולהסביר, והתוצאה היא פגיעה באמינותו של העד המומחה, ולעיתים אף ערעור על המסקנות בחוות הדעת שמסר.

 

תוכן הדברים

במסגרת דבריו של המומחה, מומלץ מאוד לשלב, במינון נכון, משפטים על ניסיונו. אומנם הניסיון של המומחה מפורט בחוות הדעת, אך אזכור הניסיון במסגרת העדות, מוסיף אמינות ומשקל לתוכן דבריו של העד, לדוגמה: "שיטת הפעולה דומה מאוד לעשרות מקרים שטופלו על ידי במהלך עשר שנות עבודתי" או "נדרשתי לסוגיה דומה במסגרת עבודתי כמומחה".

לאופן ההצגה של הממצאים חשיבות רבה. יחד עם זאת, החשיבות העיקרית ניתנת לתוכן הדברים שנאמרים על ידי המומחה. על המומחה למצוא את האיזון בין תשובות ארוכות מדי לתשובות קצרות מדי. ככלל, מי שמוסר אינפורמציה רבה יותר עלול לספק לצד השני מידע שעלול לשמש כנגדו. אחת מהטכניקות של חקירה נגדית הינה למצוא סתירות פנימיות במידע שמסר המומחה. ככל שהמומחה מדבר יותר, כך הוא עלול למסור מידע שייתכן שיוצג כחוסר דיוק או כסתירה לדברים שנאמרו בשלב מוקדם יותר. לאור האמור, מומלץ לענות רק על מה שנשאלים ולא להרחיב את התשובה לנושאים אחרים הקשורים בעקיפין לשאלה. מצד שני, על המומחה לתת תשובות המעידות על ידע ובקיאות בנושא שנשאל ולא לענות תשובות לקוניות של כן ולא, אלא להסביר את ההיגיון שעומד מאחורי החישוב, לדוגמה, או מדוע הפעולה שבוצעה הייתה הנכונה ביותר בנסיבות העניין.

לסיכום, אין ספק כי לניסיון משקל רב בהצלחת העדות. אף על פי כן, הכנה מוקדמת ולימוד של ההיבטים השונים הקשורים להופעה בבית המשפט עשויים לתרום רבות להצלחת העדות של המומחה. תפקידו של העד המומחה ושל רואה החשבון החוקר כפול: לשכנע את השופט בתקפות חוות דעתו באמצעות הופעה נאותה ועל ידי מסירת ממצאיו בצורה בהירה ומשכנעת לצד הגנה על חוות הדעת מפני התקפותיו של עורך הדין, תוך הפגנת יכולת עמידה בלחץ ההתקפה. הצלחת ההופעה מבוססת על הניסיון שצבר העד המומחה, וכן על ההכנה המוקדמת שעשה לפני מתן העדות. חשוב לציין כי ההגדרה של מצבי לחץ היא סובייקטיבית. היכולת להתייחס להצגת חוות הדעת כאתגר ולא כאל מצב המאיים על מעמדו של העד, עשויה לשפר את הופעת העד המומחה ולסייע לו במתן עדות משכנעת.

 

#רואה חשבון חוקר#מבקר חקירתי#חקירות מעילות#חקירת הונאות#חשבונאות חקירתית#המדריך השלם לביקורת חקירתית#ביקורת פנימית#ניהול סיכונים#בקרת עורכי דין#מניעת מעילות#חקירה כלכלית#סקר חשיפה להונאות#הברחת נכסים#איתור מעילות והונאות#סקר מעילות